‘Scale doesn’t matter – people do’

bransonMeet & greet met Richard Branson
Altijd al willen weten hoe Richard Branson een succesnummer maakte van zijn platenmaatschappij en luchtvaartmaatschappij Virgin? bizz biedt u die kans. Stel een vraag en win!

Prijsvragen? Laat ik altijd aan me voorbij gaan. Maar toen mijn oog half december 2008 op bovenstaande oproep in Bizz viel, leek dat de uitnodiging om een vaag voornemen uit het begin van de jaren negentig alsnog invulling te geven. De foto herinnerde me aan een paginagrote advertentie met het hoofd van Richard Branson in een Engels dagblad, met de kop: YOU ASKED FOR IT. Die advertentie had ik destijds bewaard omdat ik toen dacht ‘daar moet ik iets mee doen’. Maar dat ‘iets’ werd uiteindelijk niets. En onder het mom van ‘waarom ook niet’, stelde ik de vraag: of ‘goed luisteren’ – volgens de advertentie de basis voor het aangeboden product – voor Virgin nog steeds een onderliggend principe was.

Tussen kerst en oud en nieuw werd ik blij verrast met het bericht dat ik was geselecteerd voor de meet & greet. Ik werd door Exact Software uitgenodigd om op 20 januari deel te nemen aan BID, the Big Improvement Day, waar de top van het Nederlandse bedrijfsleven en overheid van gedachten zou wisselen over de thema’s Duurzaamheid & Energie, Ondernemerschap, Educatie en Leiderschap, en Richard Branson als gastspreker zou optreden.

Inmiddels kan ik met enige afstand terugkijken op deze dag. Het optreden van Branson haalde de landelijke pers toen hij inging op het verzoek van twee studenten om hen ‘een lift’ te geven naar Washington. bsbMaar belangrijker voor mij was de herkenning van gedeelde opvattingen over het leven en het zaken doen. In voorbereiding van de bijeenkomst las ik zijn boek ‘Business stripped bare’, Daarin spreekt over zijn ervaringen als hoofd van de Virgin Group, pleit hij voor kleinschaligheid, eerlijk zaken doen (‘no tricks’) en oog hebben voor uitdagingen op wereldschaal. Als hij het over succes heeft, stelt hij – enigszins tot mijn opluchting moet ik bekennen – dat ook geluk daarin een rol speelt. Maar uiteindelijk zijn het – en daar liggen we op een lijn – mensen die het verschil maken (‘Scale doesn’t matter – people do’). Zij bepalen hoe een organisatie zich ontwikkelt en of die tot bloei komt.  Door mensen ruimte en vertrouwen te schenken en te bemoedigen als dat nodig is, haal je het beste in ze boven. Goed luisteren naar hun ideeën, wensen en behoeften is een van de middelen om dat te bereiken.

http://www.exact.nl/blog/2009/01/ontmoeting-met-branson-stond-in-de-sterren/#more-1655

De Big Improvement Day krijgt voor mij nog een staartje. Na de meet & greet met Branson beantwoordde gastheer Rajesh Patel, CEO van Exact Software nog wat vragen. Hij benadrukte in zijn beantwoording vooral het belang van emoties in zaken doen. Een invalshoek die uitnodigt tot meer vragen. Onlangs hoorde ik dat ik de gelegenheid zal krijgen om die persoonlijk stellen, want ik ben uitgenodigd om hem in maart te ontmoeten. Daarover later meer.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Geef een reactie