Leren van een succesverhaal

De ludieke actie van Rutger Bregman van de Correspondent is een groter succes dan de initiatiefnemer had gehoopt; #ikstapovervanbank is trending. In een eenvoudige peiling op Facebook is Triodos Bank favoriet, gevolgd door ASN Bank.  De consument omarmt het. Maar wat denken de professionals? We hebben ruim 64 marcom specialisten gevraagd naar hun mening over de manier waarop Triodos communiceert. De aanleiding hiervoor was de beloning met een Gouden Effie voor bewezen effectiviteit van hun langlopende reclamecampagne ’Volg je hart. Gebruik je hoofd. Triodos Bank’.

Dus, wat kunnen de marketing- en communicatieprofessionals van het succes van Triodos Bank leren? Ten eerste dat oprechtheid en authenticiteit beloond worden. Een bedrijf moet een duidelijke missie hebben, moet werken vanuit een sterke overtuiging en met duidelijke kernvoorwaarden om geloofwaardig te kunnen opereren. “Zonder een sterke eigen overtuiging en visie is marketing waarde(en)loos”, vindt een deelnemer. Dat betekent – vooral voor de bedrijven die nu ervoor kiezen om te verduurzamen – dat er van binnenuit gewerkt moet worden: “binnen beginnen is buiten winnen”. Want “het verhaal is alleen geloofwaardig als er een missie aan ten grondslag ligt die integraal wordt doorgevoerd”. “Beweeg niet alleen mee met de markt maar sta ook ergens voor” luidt een advies. Ten tweede moet het vertelde verhaal helder zijn. Bedrijven moeten transparant en consequent communiceren: “je moet een zijn met je verhaal”.

Het succes van Triodos wordt door de ondervraagden vertaald in een aantal andere tips: 1.) durf een voorloper te zijn, denk ‘out of the box’ en stel je kwetsbaar op; 2.) bedrijven moeten de emotie vooral niet loslaten; sterker nog, ze moeten inspelen op emotie of juist gevoel weten te creëren. Wees menselijk! 3.) In de verlengde hiervan is een ander advies om niet te vergeten de klant centraal te stellen.

Wilt u meer weten en heeft u interesse in het rapport van onze verkenning, stuur dan een bericht naar:

i.biris@noordamdevries.nl

#alshetommensengaat  —- www.noordamdevries.nl / www.ledenonderzoek.nl

[1] 64 marketing- en communicatieprofessionals hebben onze gesloten en vooral open vragen online beantwoord. Een kleine – maar qua achtergrond gemêleerde – groep respondenten. De link naar deze verkenning is gericht verspreid onder een door ons samengesteld panel van marketeers en communicatieprofessionals en ook uitgezet onder, aan marketing en communicatie gerelateerde, groepen op de sociale media (LinkedIn).

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Geef een reactie