Werkwijze

Onderzoek wordt in nauw overleg met de opdrachtgever opgezet, en behandelt niet meer en niet minder dan nodig. Onderzoek en advies vullen elkaar aan: een gedegen analyse van de situatie vormt een goede basis voor toegesneden advies.

Indachtig ons credo ‘als het om mensen gaat’, richten onderzoeken van Noordam & De Vries zich doorgaans in eerste instantie op de mens achter ‘de leden’, ‘de klant’, ‘de medewerker’ of ‘de relatie’. Wie zijn deze mensen eigenlijk? En wat houdt ze bezig? Dat doen we bij voorkeur met een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek.

Om meer inzicht te krijgen in ‘wat er leeft’ binnen de doelgroep leggen wij – als eerste stap – het oor te luisteren. Dit ook, om er zeker van te zijn dat in de enquête onder de leden van de doelgroep (die meestal als tweede stap volgt) ook die onderwerpen aan bod komen, die de mensen zelf belangrijk vinden. In alle gevallen wordt de werkwijze in nauw overleg met de opdrachtgever gekozen. De Noordam & De Vries wijze is daarmee altijd een aanpak op maat.

Kwalitatief onderzoek

Noordam en De Vries gebruikt kwalitatieve onderzoeksvormen om een bepaalde problematiek te verkennen. Kwalitatief onderzoek kan op zichzelf staan, maar wordt ook vaak gebruikt in de voorbereiding van kwantitatief onderzoek. Vormen van kwalitatief onderzoek die wij gebruiken zijn:

Diepte-interviews

Als de doelgroep zeer divers is, levert een serie diepte-interviews met betrokkenen goede achtergrondinformatie over de diversiteit van meningen en wensen en de achtergronden daarvan. Afhankelijk van de vraagstelling duurt het interview 30 minuten tot anderhalf uur. Het is een open gesprek aan de hand van een checklist, waarin de geïnterviewde de ruimte krijgt om zijn eigen thema’s naar voren te brengen.

Groepsdiscussies/ focusgroepen

Ervaring leert dat een groepsgesprek een eigen dynamiek genereert die deelnemers ertoe brengt veel intensiever over een bepaald onderwerp na te denken en te spreken, dan zij zouden doen in een individueel gesprek. Daarbij komen - omdat deelnemers op elkaar reageren - ook minder rationele, meer gevoelsmatige motieven aan de orde. Groepen van 6 tot 8 personen worden door een gespreksleider ondervraagd op basis van een checklist.

Kwantitatief onderzoek

Bij kwantitatief onderzoek wordt gemeten door middel van een online (of bij uitzondering telefonische, of schriftelijke) enquête. Bij voorkeur worden alle leden van een doelgroep daarbij betrokken (ss dat niet mogelijk dan wordt gewerkt met een steekproef) . Welke aanpak wordt gekozen hangt af van de specifieke wensen van de opdrachtgever, van de grootte van de organisatie en van het doel van het onderzoek. De juiste aanpak is een kwestie van goed overleg en een te bewandelen weg die bij uw organisatie past.