Cultuuronderzoek

beïnvloeden van het niet tastbare

IMG_8330.jpg
 
 

‘De cultuur van een organisatie’ is onzichtbaar en toch aanwezig. Meer dan dat. Die cultuur kan in belangrijke mate bijdragen aan het succes van een organisatie, of het gebrek daaraan. De cultuur bepaalt hoe er gewerkt wordt en hoe medewerkers en leidinggevenden met elkaar – en met klanten – omgaan.

Cultuuronderzoek brengt de cultuur van een organisatie in beeld. Maakt duidelijk waarom er gewerkt wordt zoals er gewerkt wordt, waarom een bepaalde stijl overheerst en welke waarden en overtuigingen daaraan ten grondslag liggen. Cultuuronderzoek richt zich niet alleen op wat zichtbaar is, maar ook op de waarden, overtuigingen en veronderstellingen van individuele medewerkers.

Cultuuronderzoek kan de aanleiding zijn voor het bespreekbaar maken van (vaak onbewuste) motieven die keuzes en handelswijzen sturen. Met cultuuronderzoek wordt vastgesteld wat de kenmerken van (onderdelen van) een organisatie zijn, hoe die kenmerken zich verhouden tot de doelstellingen en het gewenste beeld van de organisatie. Cultuuronderzoek levert ook aanwijzingen op over de vraag wat medewerkers en leidinggevenden zouden moeten veranderen om de effectiviteit en het succes van de organisatie te bevorderen.

Hoe komt het dat die ene afdeling zo anders presteert? Waarom is de aanpak van die ene leidinggevende zo succesvol? Waarom verloopt de samenwerking tussen afdelingen zo moeizaam? Wat is kenmerkend voor de onderlinge verhoudingen?

Wat vinden medewerkers kenmerkend aan de organisatie? Hoe definiëren medewerkers succes? Streven we met elkaar dezelfde doelstellingen na? Of hoe komt dat we er toch niet in slagen om dat doel te bereiken? Durven medewerkers zelf initiatief te ontplooien?