Positioneringsonderzoek

zelfbewuste organisaties streven naar onderscheidende herkenbaarheid

IMG_7845.jpg
 
 

Zelfbewuste organisaties streven voortdurend naar het verhogen van de kwaliteitsstandaard en zullen er alles aan doen om tot de besten in het vakgebied gerekend te worden. Het streven naar die toppositie vergt voortdurende investeringen in bedrijfsprocessen, in het welzijn en kwaliteit van medewerkers, de kwaliteit van geleverde diensten en producten en in de communicatie en PR.

Maar leiden al die inspanning tot de gewenste bekendheid? En uiteindelijk tot erkenning van de kwaliteit en de uitzonderlijkheid van het aanbod? Om die vraag te beantwoorden en om vast te stellen waar een organisatie in de ogen van relevante doelgroepen staat, wordt positioneringsonderzoek ingezet. Het onderzoek levert daarmee gedetailleerde informatie die het mogelijk maakt om de communicatie op doelgroepen af te stemmen en – als er zwakke punten worden ontdekt – eventuele verbeteracties op doelgroepniveau uit te voeren.

Weten alle relaties waar wij voor staan? In hoeverre voldoen wij aan verwachtingen en schieten we daarin wel eens te kort? Welke kenmerken worden aan onze organisatie toegeschreven? In hoeverre past het beeld dat wij van onszelf hebben, bij het beeld dat anderen van ons hebben?

Worden onze kernwaarden herkend? Staan wij op de shortlist als anderen aan organisaties in het vakgebied denken?

Weten anderen voldoende van ons en van de producten en diensten die we bieden? Wat zijn reden om voor ons te kiezen, of dat juist niet te doen? Wat is volgens anderen ons sterkste punt? En ons zwakste?